Fascial Stretch Therapy en topsport! (English below)

Hoe kan FST je prestaties verbeteren? Als sporter wil je optimaal bewegen en presteren. Bewegingsvrijheid en herstel zijn de sleutel!


De fasciale lijnen. 
Fascia is bindweefsel dat door heel het lichaam gaat. Het is een gecompliceerd web dat door en om de spieren, botten, gewrichten en organen loopt.
Ondanks dat het helemaal verbonden is zijn hier toch lijnen in te zien.
Dit zijn:
-The superficial lines
-The lateral lines
-The functional lines
-The deep lines
-Spiral line
-The arm lines


Training.
Welke sport je ook beoefent, vraag jezelf altijd af in welke bewegingsvlakken je beweegt en welke fasciale lijnen je voornamelijk gebruikt. Een beweginspatroon wat zich steeds herhaalt als bijvoorbeeld een golf- of honkbal swing die altijd dezelfde kant opgaat kan belastend zijn voor het weefsel. Wat kan je doen om in “balans” te blijven? Je kan bijvoorbeeld tijdens het trainen de beweging oefenen in de tegenovergestelde richting. Dus als linkshandige te oefenen als je rechtshandig bent. Dit houdt je niet alleen in balans maar het zal je ook meer controle geven over de beweging. Als je fascia op een verantwoorde manier belast, zal het zichzelf op een positieve manier hervormen. FST kan uitstekend helpen om het lichaam in optimale balans te houden of te brengen. Tijdens een screening komt er vaak vrij snel uit waar de problemen zitten. Daarmee kunnen we dan aan de slag.

Herstel sneller.
Uit onderzoek blijkt dat beschadigd weefsel door training na een behandeling weer terug is in de normale vorm. Stretchen herstelt beschadigde cellen. Door dit snelle herstel kan je meer trainen en dus sneller progressie boeken.

Blessurepreventie.
Fascia loopt over en tussen de spieren en loopt door over de gewrichten. FST creëert meer ruimte rond je spieren en gewrichten. Door die extra bewegingsvrijheid komen je spieren minder snel onder extreme spanning en verklein je de kans op een blessure. Je moet fascia zien als je zachte skelet, zonder de fascia zakt je lichaam in elkaar. Tot voor kort werd fascia in onderzoek opzij geschoven om bij het “interessante” deel te komen, de spier. Nu wordt aangegeven dat fascia werkt als een tweede zenuwstelsel, want er zijn 10x zoveel receptoren in fascia dan in spieren.

Waar wordt FST al gebruikt?
FST wordt onder andere gebruikt in de NFL (beide super bowl teams van 2019 werden gestretcht met FST), NBA, NHL, MLS, PGA-Tour, LPGA en IFBB Pro bodybuilding.


English

Fascial Stretch Therapy and sport performance


How FST can help you to perform better? As an athlete you want optimal performance. Mobility and recovery are key!

The fascial lines. 

Fascia is connective tissue that moves like a spiderweb through the entire body. It is a complicated web that moves over and through muscles, bones, joints and even organs. 
Thomas Myers, writer of the the book Anatomy Trains, shows there are lines within the fascia.
These are:
-The superficial lines
-The lateral lines
-The functional lines
-Spiral line
-The deep lines
-The arm lines
In every movement we use the fascia and in sports they play a big part in performance. 


Training.
Whatever sport you play or train for, always ask yourself what movements am I making and which lines am I using. Repetitive movements can be quite stressful for the tissue. For example a baseball or golf swing is always going in the same direction. What can you do to keep your body in balance? You could make the same movement the opposite way. So you can swing it like a left handed if you are right handed. This will not only keep your body in balance, but it will also give you more control during the movement.  When you’re loading the fascia within healthy parameters the fascia remodels itself positively.

Recover faster.
Research shows that damaged tissue due to training recovers back to its normal form with FST, it repairs the damaged cells. Due to fast recovery it’s possible to train more and get better results. 

Injury prevention.
Fascia runs through and over muscles, bones, joints and organs. Fascial Stretch Therapy creates more space around your joints and muscles. More mobility in sports will create a safer environment to extreme movement and performance. They call the Fasia the soft skeleton, without fascia your body will collapse, so healthy tissue is key. Fascia also contains 10 times more receptors than muscles and gets more and more attention in research!

FST and athletes.
FST is being used in the NFL (both super bowl teams off 2019 got FST treatment), NBA, NHL, MLS, PGA-Tour, LPGA and IFBB Pro bodybuilding.

Fascia moet kunnen glijden en bewegen, vrij van restricties. Zorg voor balans en ruimte om te kunnen bewegen. 

Waar zit fascia en wat is het?
Fascia zit door het hele lichaam. Het zit overal omheen, :spieren, botten, gewrichten en organen. Fascia houdt dus het hele lichaam bij elkaar met een soort spinnenwebachtige structuur en bestaat voornamelijk uit collageen en water. In die spinnenwebachtige structuur kunnen verdikkingen en verklevingen instaan die invloed kunnen hebben op de rest van het lichaam.

Hoe komen er restricties?
Dit kan komen door oude blessures. H eb je een litteken of heb je wel eens in het gips gezeten? 
Zit je veel in dezelfde houding? Wist je dat de laag fascia al dikker en harder wordt na 20 minuten in dezelfde houding? 
Stress zorgt voor meer spanning is je fascia en beïnvloedt je systeem. 
Trauma kan vastzitten in het lichaam. Ik heb inmiddels meerdere keren ervaren dat dit tijdens of na een FST sessie los kwam. Op het moment is dat erg confronterend voor de cliënt, maar daarna voelt het als een bevrijding.
En vergeet tatoeages niet. Zeker de wat oudere die met een dikke naald dieper in het weefsel zijn gekomen kunnen veel invloed hebben op het fasciale systeem.

Wat als ik restricties heb?
Verkleefd weefsel los krijgen kost uiteraard meer werk en tijd dan in balans blijven. De oorzaak kan van vrij simpel tot erg complex zijn. Doordat fascia door het hele lichaam loopt kan bijvoorbeeld litteken weefsel in de knie invloed hebben op de schouder en nek. Als je langer met je klachten loopt zou ik adviseren om er door een professional naar te laten kijken.
Heb je bijvoorbeeld nekklachten en ben je net begonnen met een nieuwe baan waarbij je de hele dag achter een computer zit? Probeer het dan los te maken met stretches en ga bijvoorbeeld op yoga of pilates.

Hoe zorg ik dat ik in balans blijf?
Beweeg en zorg dat je het uiterste van je bewegingsvrijheid opzoekt! I f you don’t use it, you lose it!! Yoga is hiervoor ideaal, maar je kan ook stretches toevoegen aan de sport die je doet waardoor je je lichaam niet eenzijdig belast. Als je lang stil zit, doe dan ook wat stretching tussendoor en als je opstaat (net als alle dieren als ze opstaan).
Aangezien fascia voor een groot gedeelte uit vocht bestaat is het altijd belangrijk voldoende te drinken!

Mocht je vragen hebben. Let me know!!